Naj ti kot prvo čestitam, zaključila si z vožnjo na zadnjem sedežu motorja in vzela krmilo v svoje roke. Mnoge od nas smo tako začele svojo motoristično pot, a smo se zaradi želje po nečem več, zaradi želje po samostojnosti in zaradi kančka upornice, ki se skriva v nas, odločile za opravljanje vozniškega izpita, pa ni važno ali smo to mlade po letih, ali pa le mlade po duši. Po uspešno opravljenem vozniškem izpitu nas čakata dva nova, večja izziva, ta pa sta izbira prave motoristične opreme in izbira pravega motocikla.
Motoristična oprema pri naši varnosti na cesti igra ogromno vlogo. Ne le, da nas ščiti v primeru padca – ščiti nas tudi pred raznimi drugimi dejavniki med samo vožnjo kot so na primer žuželke, kamenčki, ki v nas priletijo izpod koles drugih vozil, močan dež, mraz, ali pa le veter (saj nočemo, da nas na stara leta mučijo težave s sklepi, kajne?). Tako je izbira prave opreme ključnega pomena, ko vstopimo v svet motorizma.
Ponudba motoristične opreme v avtošolah je različna, tako smo bile nekatere zaradi tamkajšnje slabe založenosti opreme primorane nakupiti lastno opremo že pred odhodom v avtošolo, spet druge so lahko tam kvalitetno oblekli in jih nakup lastne tako še čaka.
Ponudba ženskih modelov čelad, oblačil in obutve je iz leta v leto širša, ampak moramo najprej pri sebi razčistiti kaj si želimo. Je to športni usnjeni kombinezon ali udoben in vsestranski tekstil, se bomo vozile le v najbolj vročih mesecih in suhem vremenu, ali skozi celo leto? Vsekakor se pri nakupovanju ne smemo prenagliti in gledati zgolj in samo na videz, verjemite mi, kar nekaj nas je takih, ki smo kot prvo opremo kupile dosti preozek usnjeni kombinezon, ker smo se same sebi v njem zdele ‘sexy’, ko pa smo želele zajahati motor je pa že nastal problem. V tem prispevku vam ne bom dolgovezila in naštevala, ter promovirala različnih proizvajalcev opreme – o tem mogoče kdaj drugič. Bi vam pa nekoliko olajšala izbiro in razširila obzorja, hkrati pa svetovala na kaj morate biti pozorne pri sami izbiri.
Vsekakor je čelada glavni, a žal tudi edini zakonsko predpisan del motoristične zaščitne opreme. Pri nakupu si moramo zares vzeti čas in poskusiti različne modele različnih proizvajalcev, saj se školjke čelad med seboj precej razlikujejo, prav tako pa tudi naše glave. V motoristični trgovini ti velikokrat svetujejo, da si nadeneš čelado in jo pustiš na glavi vsaj kakih pet do deset minut, saj naj bi v tem času že občutila če te kje kaj tišči. A velikokrat teh nekaj minut ni dovolj za dober test prileganja, zato nekatere trgovine celo ponujajo testne čelade, ki jih lahko popelješ tudi na testno vožnjo. Le tako lahko tudi preizkusiš tudi njeno glasnost oziroma vrtinčenje vetra okoli nje, ter nenazadnje tudi njeno maso. Cenovni razpon je zelo širok in je predvsem odvisen od materiala čelade, njenih dodatkov, modela, proizvajalca, itd.
Na grobo lahko čelade razdelimo na:
Tako kot pri drugih kosih opreme je tudi pri obleki ponudba široka, cenovni razpon pa tudi. Lahko izbiramo med tekstilno ali pa usnjeno konfekcijo. Od tega za katero se bomo odločile je tudi odvisno to kakšni motocikli so nam všeč. Če ciljamo na športne motocikle bomo najverjetneje smuknile v usnjen kombinezon, če pa nas privlačijo bolj pustolovski motorji in s tem najbrž tudi kakšen makadam pa se bomo najverjetneje oblekle v udoben in vsestranski tekstil.
Usnjena oprema se običajno najbolje prilega našem telesu, zato se jo največkrat povezuje s športnimi cestnimi motocikli. Usnje se ob drsenju po asfaltirani podlagi kasneje predre kakor tekstil, zato te tudi na nekatera dirkališča spustijo le če nosiš usnjeno obleko. Iz lastnih izkušenj vam lahko povem, da je iz praktičnega vidika za ženske bolj priporočljiva uporaba dvodelnega kombinezona, kakor pa enodelnega – pomislite: moškim se ob odhodu na malo potrebo ni treba popolnoma sleči, pri nas pa v tem primeru že nastane problem. Seveda pa usnjena oblačila niso omejena le na športne motorje – odločitev je povsem vaša. Dobro si je tudi zapomniti, da nas bo v usnju v hladnejšem vremenu najverjetneje zeblo, prostora za dodaten pulover pod opremo pa običajno nimamo. Pa pojdimo še v drugo skrajnost, tudi v vročini nam bo v tovrstni opremi nelagodno, saj večinoma nima dobrega zračenja – med samo vožnjo je to še znosno, ob prometnem zastoju na žgočem soncu pa se to hitro lahko spreobrne v trpljenje. V zakup moramo vzeti tudi to, da usnje zahteva določeno nego, saj je to vseeno na nek način koža, ki ima še vedno svoje specifične lastnosti – čiščenje in mazanje je priporočljivo.
Tekstilna oprema povzema udobje in vsestranskost. V primerjavi z izbiro usnjenih oblačil je le-ta dosti bolj pestra. Lahko si umislimo popolnoma poleten in zračen tekstil, lahko pa takega s snemljivo termo podlogo, ki je v nekaterih primerih do neke mere tudi vodoodporna in ne prepiha, skratka razpon ponudbe sega čez vse štiri letne čase.
Ne glede na material opreme pa si je potrebno zapomniti še nekaj stvari. Opreme si nikoli ne kupujemo pretesne ali preohlapne. Pretesna naj ne bo zaradi dodajanja dodatnih slojev oblačil oziroma zaščitne opreme pod njo, preohlapna pa ne zato, ker v tem primeru ščitniki na kolenih, komolcih in ramenih nimajo več smisla in v primeru padca zdrsnejo s svojega mesta, ter tako povzročijo več škode kot koristi. Ob pomerjanju opreme zelo priporočljivo sesti tudi na kakšen motocikel, saj se v tem položaju šele pokaže ali se ščitniki v jakni in hlačah uležejo na svoje mesto. Če te opcije nimamo, poskusimo v opremi opraviti rahel počep ali pa pač sesti na stol.
Motoristična obutev naj venomer sega čez gležnje, saj so ti najranljivejši del stopala, hkrati pa je okrevanje po njihovih poškodbah lahko dolgotrajno. Priporočljivo je, da je predel gležnja tudi ojačan tam kjer se nahaja ‘ta nora kost’. Lahko izbiramo med sport, touring, urban, enduro in kros obutvijo. Že iz imen lahko razberemo čemu je posamezna namenjena in kolikšna je potemtakem tudi njena zaščita. Sport se odlično prilegajo in nudijo super zaščito ob morebitnem zdrsu, touring skrbijo za udobje in varnost na potovanjih, urban so praktično modni gležnjarji za vsakdan z dodatno motoristično zaščito na gležnjih in predelu stopalke menjalnika, enduro so robustni pustolovski škornji, kros pa še bolj ojačana nadgradnja le teh.Nakup motorističnih škornjev lahko primerjamo z nakupom ostale obutve za naš vsakdan, jasno, ne sme nas tiščati, niti nam ne sme biti prevelika, a to sicer lahko tudi prilagajamo z raznimi vložki.
Njihova glavna naloga je zaščita pred mrazom, trki žuželk, ter zaščita členkov v primeru padca. Lahko izbiramo od športnih in s tem zelo ojačanih rokavic, do popolnoma vsakdanjih in udobnih urbanih rokavic. Prilegati se morajo dobro, saj v primeru, da so nam prsti predolgi, to lahko predstavlja kar precejšnjo nevarnost, saj se nam lahko zapletejo v ročico zavore ali sklopke in nas tako v najslabšem scenariju lahko posledično tudi spravijo na tla.
Tukaj bi rada posebej poudarila ledvične pasove in pa zaščite hrbtenice oziroma t.i. ‘želve’. Ledvični pas bi priporočila zares vsem motoristkam, saj si resnično ne želimo prehladiti naših ledvic – ženske smo sploh precej nagnjene k temu. Še boljša pa je uporaba želve, ki hkrati nudi zaščito ledvicam in celotnem hrbtu. Nekatere motoristične jakne pridejo že z integriranim ščitnikom hrbta, a jaz osebno najbolj zaupam tisti pravi želvi, saj vseskozi ostane na mestu.
Samo ime nam že pove, da ta del opreme skrbi da, ko nas ujame dež, ostanemo suhe. Posameznikova odločitev je ali si bo dežni kombinezon sploh kupoval, ali pa se bo vozil le v lepem vremenu.Dežna oblačila lahko kupimo posamično jakno in hlače, ali pa enodelni kombinezon. Sama sem preizkusila oboje, prvo sem imela enodelnega, kasneje pa sem ga zamenjala za dvodelnega in priznam, pri tem bom tudi ostala. Oblačenje enodelnega je lahko zelo nerodno, sploh takrat, ko si že malo moker in se ustaviš na avtobusni postaji in želiš še s čelado na glavi vse skupaj navleči nase, za površ pa še nikogar nimaš, ki bi ti lahko pomagal. Oblačenje dvodelnega ‘dežjaka’ je dosti ‘prijaznejše’.Poleg obleke se lahko tudi odločimo za dežne rokavice in dežne škornje.Priporočljiv je nakup fluorescentnih barv, saj smo v dežju in megli še posebej slabo opazni, pa tudi kakšno nevarno situacijo, ko nas kdo spregleda, zaradi samega oprijema gum težje rešujemo – zato preprečimo, da do takšne situacije sploh pride.
Ne, ne govorim o tangicah s potiskom ‘Route66’, ampak o tistem pravem funkcionalnem perilu. Tako kot za vse športe, tudi za tega potrebujemo kvaliteten funkcionalen tekstil – takega, ki nam v vročih mesecih odvaja vročino in ne prične smrdeti po potu že po prvih petih kilometrih, takega, ki nam v hladnejših mesecih dovaja toploto in nas ščiti pred mrzlim vetrom.
Vsekakor vam pri nakupu kakršne koli opreme svetujem, da imate venomer spodaj oblečene legice, oziroma ‘ta dolge gate’, saj le-te tudi močno olajšajo samo slačenje ali oblačenje, pa naj bo to zvečer, ko pridemo domov, ali med samo turo, ko moramo na WC. Problem nastane v vročih mesecih, ko se nam zaradi pota motoristične hlače prilepijo na kožo in jih ne uspemo sleči. To sem izvedela na težek način, ko sem se še kot 16-letna ‘smrklja’ konec vročega dneva pripeljala domov še s svojim prvim, 125-kubičnim motorjem in mi je pri slačenju hlač mogla pomagati mami, saj so se mi popolnoma prilepile na kožo.
Podobna zgodba je pri zgornjem delu, torej priporočljivo je nošenje majic z dolgimi rokavi. Dandanes je razvoj že tako napredoval, da je mogoče kupiti tudi odlične hladilne majice s sicer dolgimi rokavi, za mraz pa obstajajo tudi odlične termo majice in puliji.
Del funkcionalnega perila predstavlja tudi podkapa. Ima veliko dobrih lastnosti, a se veliko motoristov zanjo odloči le v hladnejših dneh. Njene pozitivne lastnosti so seveda zaščita pred mrazom, vetrom, ter raznimi letalci, zaradi njene uporabe pa se tudi blazinicam v čeladi podaljša življenjska doba, saj podkapa tako prestreže naše potenje. Sama jo nosim tudi zato, ker mi drži na mestu lase, ki bi mi brez nje silile v oči. Nekatere čelade imajo tudi blazinice z dokaj grobo strukturo, ki rada praska in tudi v tem primeru podkapa odlično opravi svoje delo.
Če do sedaj nisi razmišljala o tem kateri motor si želiš, pa bo zdaj počasi že čas za to. Iz izkušenj ti lahko povem, da si marsikatera novopečena motoristka kot prvi motocikel umisli kar takega, kot ga je vozila v avtošoli. Na takem se je naučila osnov, speljevanja, prestavljanja, poligona, prevozila svoje prve kilometre na glavni cesti, ob tem ji je tudi nemalokrat po domače povedano ‘crknil’, a to je vse del učenja. Zaradi tega občutka domačnosti se nato tudi odloči za nakup takega, saj ga je že dodobra navajena in z njim zna rokovati že kar suvereno.
Seveda ženske ne bi bile ženske, če ne bi prvo gledale na videz. Vsekakor nam motocikel v prvi vrsti mora biti všeč, a bolj pomembno od tega pa je to, da nam ustreza višina sedeža, drža na motorju, vodljivost in nenazadnje tudi njegova praktičnost. Praktično pri vseh novejših motociklih je možno tudi prilagajati višino sedeža, pa naj bo to s spuščanjem podvozja, ali pa z dokupom že tovarniško znižanega sedeža.
V nadaljevanju bom na hitro predstavila nekaj različnih, novejših modelov motorjev za katere opažam, da so priljubljeni med začetniki in začetnicami, in to tudi z razlogom. Vsi prihajajo iz srednjega razreda, kar se tiče prostornine in moči.
Lahko bi rekli, da je to eden najpogostejših motociklov na naših cestah, tako pri posameznikih, kot tudi v avtošolah. S svojimi le 184kg je izjemno lahek in okreten tudi pri zahtevnejših manevrih in vožnji po poligonu.
Gre za lahek in okreten športni motocikel, ki je zaradi svojih 35kW tudi primeren za kategorijo A2. S svojimi 471cm3 spada v srednji rang svojega razreda, a naj vas to ne zavede, proizvede več kot dovolj moči tudi za resnejše in daljše vožnje.
S sedežem posajenim na višini le 70cm je izjemno nizek motocikel, ki ga venomer priporočam vsem manjšim motoristkam, ki bi se na svojih poteh rade peljale varno in udobno. Malce daljša medosna razdalja mu ni ovira kar se tiče vodljivosti, za svojih 650cm3 pa je tudi precej poskočen.
Vse bolj popularna oblika motociklov je tako imenovani ‘pustolovci’. Nekateri so primernejši za asfalt, drugi bolj za brezpotja. Vsem pa je enak pustolovski duh, pokončna in udobna drža in pa obilica možnosti natovarjanja prtljage. Dotična Honda je srednje velik predstavnik cestnih potovalnikov, ki je zaradi nizkega težišča in relativno nizkega sedeža primeren za začetnike.
Naj vas ne bo strah iti na kakšen test, ali pa vsaj do kakšnega prijatelja, ki si lasti vam všečen motor. Kar nekaj moto prodajalcev ponuja tudi testne motocikle, katere si lahko izposodimo za kakšno uro ali dve. Tako se pred nakupom zares lahko prepričamo, če nam motocikel ustreza. Tudi sama sem mogla kar dvakrat na test motocikla, ki sem ga nazadnje kupila, pač sem se mogla zares 100% prepričati. Vsekakor se ne prenaglite in ne kupujte na slepo, saj vas to na koncu stane denarja, živcev in nenazadnje tudi samozavesti pri sami vožnji.
Sedaj pa le pogum v roke in pa srečen in premišljen nakup želim!